Mina äventyr i världen!
Röda=Sjöman
Gula=Semesterresor

M/S Wartena

Det började en gång i tiden med charterresor och som det brukar vara på dessa;

Supa och skryta samt sola!

Den riktiga livsresan började med påmönstring 1976, skulle fylla 16 år tror jag! En liten skuta vid namnet M/S Wartena. Jag mönstrade på som Jungman och var kvar på denna skuta till oktober samma år, se nedan!

Här är man 15 och strax 16 år fyllda och på sin första båt som Jungman, kul!

Året är 1976 och i Juli månad någonstans i Sverige? Jag mönstrade på i Grundsund och av i Kalmar, vi gick på Svenska kusten! Vaktgång vid resa och "knacka rost" med hammare och sedan mönja skiten, inget kul jobb! Detta var dock lärorikt och jag trivdes sådär, bra resa runt Sveriges kust inkl. Vänern och Göta kanal!

Tänk när man fick vara med Gösta i detta fina maskinrum, jag kan nog lova att detta var exemplariskt, en Deutz (tror den hette så?)

M/S Tokyo

Nästa skuta var M/S Tokyo, ett stort OBO fartyg det vill säga; Olja eller bulk!

Jag mönstrade på i USA (Corpus Christi) den 16 oktober 1976, häftig resa var det där jag flög från Torslanda flygplats - Amsterdam - Toronto - Houston - Corpus Christi.

Häftig trad: Chorpus Christi till Trinidad (Sloptömmning)- Venezuela - Italien - Algeriet - USA - Göteborg

Jag mönstrade på som Motorelev och fick äran att lära mig som Eldare, häftigt var det! Jag kommer att fylla ut historien vad det lider då jag har mycket att skriva om gällande denna skuta! jag mönstrade av i Göteborg någon gång i mars tror jag 1977.


Den verkliga M/S Tokyo

Jaha, då fick jag med en bild från ankringen efter maskinexplosionen i Missippi floden 1977, Ett bunt lager skar vid propeller axeln...trots varningar från mig (motorbefälselev som jag var!) så brydde sig ingen och temperaturen på oljan var långt över normalnivån, gnistregn in i vevhuset och en maskin på 40 000 HP exploderade, brand i maskinrummet och snabbt som f-n ut! Inget syre och svart var det men med mycket vilja och tur så lyckades jag som sista man ta mig ur maskinrummet innan CO2 blåstes på, men var var chiefen och övriga befäl?

Tänk er att ta sig ur detta H-e? jag vände en gång på grund av syrebrist....om jag minns rätt så var det 8 våningar upp till yttre däck, tog den vägen för den kunde jag utantill, helt mörkt, rökigt och varmt som....!

Trots allt så är jag just i skrivande stund 50 år och inne på det 51:a, jag har från denna explosionsdag faktiskt räknat bonus på varje dag, skulle tro att det var ödet som räddade mig!

Tänk er 5 månader i en sådan här hytt utan dusch och toalett, den var ca 6 kvm och låg strax ovanför vattenlinjen. Vid sjögång så rullade man medvis det vill säga att man ibland stod på huvudet och ibland på fötterna, inte allt för kul när man kanske jobbat 6 timmars vakt och sedan skulle på en till efter 6 timmar, så var livet på denna båt då vi endast var två "Eldare" sista resan, jobbigt!

Vid normal gång utan pannor igång så gick jag vanlig vakt och som nybörjare alltid 12-4 vakten (En skitvakt tycker jag!)

Frivilligt och lärorikt, undrar hur många 15-16 åringar som pallar ett sådant liv? Jag hade en "hyra" på 1630:-/månaden och jobbade oftast in lika mycket med övertid, vi jobbade jämnt på denna båt!

Mer M/S Tokyo

Tänk er en svensk OBO/Tanker som bara gått och gått.....den var endast 10 år men i fullständigt miserabelt skick, jag trivdes dock mycket bra på "skutan", ett kanongäng var vi! Trots att vi jobbade nästan dygnet runt så trivdes vi gött!

Ännu mera M/S Tokyo

Historien förtäljer;

M/S Tokyo gick på s.k trampfart det vill säga fick frakter under gång, detta fick vi känna av många gånger, upp och ned i lastrummen för att montera eller demontera "slingor".

Hur som helst så byggdes M/S Tokyo för att klara Panama kanalen, den blev dock upp ankrad som ny ett kort tag innan den såldes till Broströms rederierna och någon historia säger att den betalade sig på två resor på 60 -talet, vem vet?

Den var i uruselt skick men jag gillade verkligen denna båt, trots allt som hände. Jag skulle kunna ta många äventyrs historier om resorna med M/S Tokyo men något skall jag behålla, kanske att det kommer något mer när andan faller på!

M/S Bardaland

Påmönstring i Porsgrunn i Norge under stora strapatser, 1977 i april månad till Juni samma år, båten var en skitbåt! Man maskin som förde ett dj..a liv! och befäl som, no comments.

Norge - GBG - Halmstad - Holmsund - Hamina (Finland)

Skulle gått till Israel men jag bröt handen i Finland (Varför berättar jag inte!)



Detta var det ända som var bra på denna skuta, mässen!

För övrigt så kommer denna resa att vara den absolut sämsta och gubbarna som var på Skutan hade knappt passat på en färja mellan Hjuvik och Öckerö, vart var teamkänslan som jag upplevt på dom andra båtarna?

M/S Sunnanland

Vad skriva om detta då;

Påmönstring i Juli 1977 till och med oktober samma år. Mönstrade på i Södertälje och båten var sådär, bra chief och förste maskinist på båten och vaktgång, helt ok!

Traden då; Södertälje - Tunisien - Egypten - Libanon - Egypten - Turkiet - Malta

Mönstrade av på Malta då båten såldes till Kina....

En trad där man lär sig olika kulturer och det jag lärde mig då sitter absolut kvar!
Viskar
Vällastad M/S Sunnanland, här i Tunisien. Inget vidare när vi gick i Biscaya bukten, gungade bra!
Här lossar vi med våra egna lastbommar, mycket krävande men det gjordes ännu på -70 talet (det låter gammelt!).

Det jobbiga i dessa hamnar var alla tjuvar, dom stal allt!
Detta togs av en god vän från Norrköping (motorman Mats). Bilden är tagen i Alexandria hösten 1977 tror jag. Vi hade gött väder och resan efter gick till Beirut där det var krig, tror att vi fick 200% i krigstillägg?

M/S Erik.K.Fernström

Så nu blir det punkt för Broströms rederiet för min del, jag vill tacka dåvarande personalchefen för den fina traden (minns inte vad han hette!)

Hamburg - Amsterdam - Canarieöarna - Sydafrika - Soweto - Kobe (Japan) - Chiba (Japan, Tokyo) - Singapore - slut!

Inte mycket att skriva om, en fin trad med många minnen. Jag vet att jag samtidigt hade Bi håle inflammation och det var inte kul i värmen! Jag mönstrade av i Singapore och flög hem, läs nedan!

Förste maskinisten var en konstig gubbe, smög utanför hytterna på kvällarna!
Jag vill minnas att vi startade en s.k antiklubb mot han "Dirty Harry" fan club! Ler stort

Då tar vi litta äventyr;

Som sagt jag mönstrade av i Singapore med flyg via New Delhi, en katastrof var det då jag fick flyga gamla AEROFLOTT, ni som gjort det vet vad det innebär; varmt trångt och inget käk!Vi landar dock i Moskva och kan konstatera att vårt SAS plan åkt för länge sedan, vi får info på Ryska att nästa plan går om en vecka och så var det med det, våra pass togs och en snygg liten plastbricka hängdes på halsen! sedan plomberas vrt bagage och vi sätts på en buss, typ militär (gissa om jag var rädd!).

Denna buss körde oss dock till Moskva och det visades att vi nu skulle bo på ett omodernt intertourist hotell! Där var militärer och annat skumt men vi fick rum och sedan efter maten frågade vi om vi kunde köpa sprit, svaret blev nej! Äventyr skal lj uvara äventyr så jag och en Fransman passade vid ett obevakat ögonblick sticka ut genom foajen och hugga en Taxi (mycket farligt har vi sedan hört att det kunde ha blivit Gråter).

Vi betalade med gömda dollar en Taxi att köra oss för att köpa Vodka och annat drickbart, när vi sedan var tillbaka var det ett dj-a liv, förhör och redogörelse vart vi varit!
Vi fick behålla drickat och fördes upp till våra rum, full fest och nästa dag fick vi glädjande besked att vi skulle till flygplatsen! När SAS planet lyfte grät jag!

Never more Sovjetunionen!
Galen
Här är man en glad 17 åring som planerar sin hemresa från Singapore, mönstrade av där efter 5 månaders törn. Tidsenliga vida jeans med platådojor och naturligtvis "fjolväskan", alla turister hade sedan en sådan!
Detta är en liten bild från "Backen" akter över, ett fint fartyg där jag vid bra väder alltid på min fritid satt på "Backen" och längtade hem eller kopplade av!
Här en "suddig" bild på överströmmare (toppen av huvudmaskinen) samt en av de bästa maskinare jag seglat med, Malte hette han!

M/T Sundex

Sista båten......

Nu skulle det visa sig att "måttet var rågat", helt less på detta livet och jag mönstrade på i Kalmar - nynäshamn - Västerås - Södertälje - Nynäshamn - Visby (det bästa med denna traden) - Kalmar där jag lämnade för gott, f-n vad skönt!

En resa där jag höll på att jobba ihjäl mig...6 timmars vakt, jag som förste motorman och chiefen som  del i det!

Jag kommer att skriva mer speciellt avseende M/T Tokyo som höll på att kosta mig livet men jag överlevde, från denna dag i början på januari 1977 räknar jag varje år som bonus och kommer att så göra tills jag dör.


Besök denna del av min hemsida senare och ni förstår bättre, ha det!

PS. besök gärna Kommandobryggan där finns mycket mer kring de fartyg som jag var på.



Bilderna på min sida är egna s.k båt vykort förrutom M/T Sundex, den hittade jag på webben! Ha ha!