Så här började det hela...

Jag började åka bil 1973-74 (14 år gammal!) och var accepterad av "gänget" och åkte bil tills jag gick till sjöss 1976, det blev några vändor när jag var hemma mellan varven, jag mönstrade dock av 1978 och började på Volvo Torslanda, dom flesta i "cruiser svängen" jobbade där eller på Varvet.

Året var 1979 på hösten då jag köpte en Ford Fairlane 500 med en trimmad 351 Cleveland motor i, kanske det ända av värde då bilen var ett vrak i karossen, nybesiktad med 22 2:or och 3 stycken 3:or. Hur som helst så jobbade jag hela vintern med bilen och våren 1980 var bilen klar efter mycket jobb. Jag var väldigt less på bilen och den byttes in på ett ställe i Göteborg (Autohallen), jag fick faktiskt 11500:-för bilen, inte så pjåkigt då jag gav 1700:- för den. Jag bytte till en Rambler Javelin och mina kompisar i svängen hånade mig men faktum var att det är nog den bästa jänke jag haft hit intills. Bilen var min ända jänke under ett år men sedan köpte jag en till, en Cheva Impala 1964 och det var en kanonbil! Den hade jag i 3 år tills jag köpte min nästa som var en Oldsmobile Toronado 1969, stor maskin men ack så tråkig!

Den byttes snabbt till en Cheva Van, motorn renoverade jag (En Nomad med trimmad 305:a) och karossen fixades till, inredd och fräck blev den! Den gick fint och jag sålde den efter något år, pengarna gick till ett hus.

Det gick nu faktiskt 5 årtill nästa köp (familj var bildad och jag skulle bli nostalgiker) jag köpte tillbaka min gamla Rambler Javelin, det var en katastrof! bilen hade jag nu en sommar. Åren gick och jag skilde mig flyttade till skåne och mitt intresse vaknade till liv igen 2006, jag köpte mig en Pontiac Firebird -91:a. Den bilen har jag haft tills 2009 då jag bytte in den och köpte mig en Cadillac, se nedan! Under sommaren köpte jag mig en Crysler Sebring också men den sålde jag,  Amerikanskt är bäst och något sådant blir det som bruksbil igen men äldre modell!

Man får många gånger höra att det är livs kriser som gör att man återfaller men jag tror inte på det utan har man sitt hjärta till den Amerikanska kulturen med bilar, Rock´n roll etc. så går det aldrig ur, jag är uppvuxen i ett garage då farsan var "tokig" i bilar, jag har sovit många nätter på en filt i garaget då farsan meckade bilar på 60 -talet! En anna historia som han berättade var att vi bodde vid en BP mack på 60 talets början och där samlades många "raggare", dom hade mig med i bilarna många gånger och då var jag inte gammal, 4-5 år! Sådant är häftigt!

Så började historien och var den slutar återstår att se men helt klart så är det roligare att äga en "full size bil" till skillnad på en "Pizza kärra", ursäkta mig och med all respekt till er som gillar dessa mindre "jänkare", en del har mycket "pulver" under huven!


Besök denna sajt, beskriver ett mycket trevligt gäng som älskar Jänkare och Rock´n Roll etc.;

Americars i Höör

Sveriges häftigaste Jänke & Rock´n Roll sajt?

Skånes häftigaste Cruising?

Häftiga kläder!

Måste du besöka!

Mer Dragracing godis

Letar du delar till bilen?Prova denna sajt!

Mopeder hör till....

Jänkebilar älskar vi men jag måste lägga in lite reklam för veteranmopeder också då vi alla i klubben har det som intresse; gå till denna sajt http://www.hageblad.se/ samt titta på länken nedan....grymt http://www.youtube.com/user/MrHageblad


Cadillac Fleetwood Brougham -67

P ågående historia……..

Nu har jag bytt bil till en riktig höjdare...Men jag har haft mycket jobb med "pärlan". Jag har bytt alla hjullager, vattenpump, svängningsdämpare, flänspackningar, stötdämpare, dragit ny el, fixat reglage, lagat innebelysning, tätat bakrutan etc. Allt detta på två månader! Nu stundar kosmetiska uppfräschningar och den skall bli bättre än ny.

Bilen en Fleetwood Brougham med full utrustning och importerad från Californien -98, tyvär så har ett "riktigt nöt" varit på bilen och jag har fått återställa mängder med felaktigheter. Jag tackar dock MC Torp i Teckomatorp för en massa bra hjälp, klippor på bilar är dom! Jag tackar även Stefan i skellefteå på TA Motor, dom har allt i Norrland!

Jag skriver mer med tiden och jag skall också skriva om "bilhandlarn" från Eslöv men först så skall han göra rätt för sig, han har nämligen i avtal åtagit sig att fixa AC:n, ingick i affären!

Nu har jag äntligen fått ordning på "mullret", gör inte din Cadillac för tyst, den tappar jänkekänslan! Jag var som alla andra en optimist och satte på två dämpare ala´ original, den lät som en trött sexa men nu är ordningen återställd och bilen ljuder nu gött!

Nu längtar jag och frugan på alla kommande evenemang.........inte minst allt som är på gång i Skåne!


Dragracing


Detta avsnitt tillägnar jag nummer Ett inom motorsporten och Vi som gillar denna charmiga sport inser vad just USA är inom fordonsvärlden, inte bara en kultur utan ett levnadssätt som kretsar kring "mullrande V8:0r". Jag själv är aktiv i SRIF, kanske en av de bäst drivna föreningen inom gebitet dragracing? Okey då det finns ju några fantastiska föreningar till, inte minst i Norrland!

Jag kommer att fortsätta att skriva med tiden.....

Här kommer dock några bra tips på bra motorsajter:

Häftigt bildgalleri

Svenska bilsportsförbundet

Dragracing i Sverige

Dragracing i Skåne

Dragracing i USA

Mera dragracing over there

 

Letar du bil?

http://www.bytbil.com/     Tongue out

V8

V8 är en benämning på en 8-cylindrig V-motor. Motorkonfigurationen är mycket vanlig hos motorer i större personbilar och lätta lastbilar, speciellt amerikanskalastbilar,bussarfartyg och äldre flygplan förekommer dessa motorer.sådana. Även i

En V8-motor har två cylinderbankar med fyra cylindrar per bank. Dessa är vanligen vinklade från varandra med en vinkel på 90 grader, vilket är den ur balanssynpunkt optimala vinkeln.

Den första serieproducerade V8:an introducerades av Henry Ford i 1932 års Ford. Ford hade lyckats utveckla gjuteritekniken så att motorblocket gick att gjuta i ett stycke och blev enkelt att producera. Detta blev snabbt en mycket populär motor och gav Ford ett övertag över huvudkonkurrenten General Motors.

På 1950-talet hade de amerikanska biltillverkarna i regel endast en storlek av V8-motorer på programmet. På 60-talet började dock bilar i olika storleksklasser att tillverkas. Därför togs V8:or med olika slagvolym fram. De mindre motorerna kallas small-block och de större big-block. Gränsen går ungefär vid 6 liter. Big-block-motorerna monterades främst i fullstora bilar, men även i muskelbilar.

1955 introducerade Chevrolet sin smallblock-V8 som med mindre förändringar tillverkas än idag. Den är därmed den motor som har tillverkats i störst antal i världen.

Från och med säsongen 2006 används denna motortyp åter iFormel 1.

V8-motorer förekommer också i vissa båtar, men dessa motorer skiljer sig en aning från V8:orna i bilar. V8:or används även i sport- och supersportbilar. Exempel på sådana är FerrariF460, Koenigseggserier, med flera.

Och vad är en raggare?

Raggare, av ragga (i betydelsen "söka sexuell kontakt med någon", ursprungligen åkarslang för att "köra ett lass"), person som tillhör viss motorburen subkultur. Raggare har funnits i Sverige sedan 1950-talet och är vanligast i glesbygd och på mindre orter. Förekomsten minskade under 1980- och 1990-talen, men har ökat väsentligt de senaste åren. Raggare brukar ofta delta i bilcruisingar.

Raggarkulturen inspirerades starkt av den amerikanskarock'n'roll-kulturen med stora bilar, brylcreem med mera. Subkulturer som liknar raggarna har funnits i de flesta västeuropeiska länder, men ingenstans har de varit så livskraftiga som i Sverige, (utom möjligen i Finland, det land i Europa där det finns flest amerikanska bilar per invånare, och då främst Åland som har många raggare).

Raggarkulturen har ibland parodierats. Det mest kända exemplet är kanske karaktärerna Ronny och Ragge, gestaltade av Peter Settman och Fredde Granberg i början av 1990-talet. Dessa skådespelar-karaktärer har dock inte mycket gemensamt med riktiga raggare.

Under 1970-talets senare år rådde fullt krig mellan raggare ochpunkareEddie Meduza släppte singeln Punkjävlar1978. Den blev snabbt kultförklarad. Punkband, både svenska och utländska, blev attackerade av raggargäng under turnéer i Sverige, och svenska punkband skrev låtar mot raggarkulturen, bland annat The Rude Kids punksingel Raggare is a bunch of motherfuckers.

Under Magnus Ugglas folkparksturné 1979 blev raggarna rasande och kastade stenar och ägg på honom efter att Expressenberättat om Ugglas nya singel Centrumhets som handlar om raggarna i Nässjö.

På senare tid är det dock väldigt ovanligt att raggare är inblandade i bråk av något slag.


Se även:


Diskussioner och comments om just amerikanska bilar har det alltid snackats om, vi som nu älskar dessa fordon får alltid höra hur "kassa" dom är, kvaliteten har alltid varit det mest diskuterade, och sanningen?

Amerikanska bilar har fram till 90-talet varit de mest utrustade och enklast byggda med mycket lång livslängd, ta en bil från Europa som byggdes 50/60/70/80 -tal, hur många rullar på vägarna idag? Ser du någon så har den varit i garaget för reparation åtskilliga veckor/år.Amerikanska bilar är gedigna och robusta och motorerna är i många fall fortfarande byggda på samma sätt som förr. Det som i en Europeisk eller Japansk bil är tillvals utrustning är standard i Amerikanen!

Sämst på att recensera bilar är Robert Collin och Håkan Matson, så färgade att det är skamligt! Titta på den uppsjö av nya amerikanska bilar som kommit senaste tiden, många mycket fina "Amerikanska retro bilar" med fantastisk komfort och otroligt låg bränsle förbukning. Mitt val blev en Amerikansk bil som i mångt och mycket är väldigt Europeisk och jämfört med Volvo, Jaguar, BMW etc. i samma årsmodell skull så är detta väldigt mycket bil för pengarna, ungefär hälften av vad en likadan utrustad Europe/Japan skulle kosta.

Den snurriga gubben har sålt sin Crysler nu och köpt sig en Volvo Cab, juste men Dyr! Ja det blev en Dodge Ram 250 Van också(såld nu!), kul och mycket användbar bil! Jag har en PT cruiser också!!!!

Sommaren kommer och då åker vi Cadillac!